Wszelkie prawa zastrzeżone.
„Nauczanie powinno polegać na tym, żeby to, co ma się do zaoferowania uczniom,
postrzegali oni jako drogocenny dar, a nie jako przykry obowiązek”
~ Albert Einstein
Metoda komunikacyjna – czyli zaczynamy mówić - celem tej metody jest opanowanie sprawności mówienia, a więc autentyczna komunikacja, porozumiewanie się w języku obcym. Nauka języka obcego opiera się przede wszystkim na komunikacji. Metoda ta kładzie nacisk na to, aby uczeń potrafił się dogadać w różnych sytuacjach życia codziennego. Materiał językowy to głównie dialogi, symulacje, odgrywanie ról, gry, zabawy i dyskusje prowadzone w grupach. Uczniowie dużo rozmawiają, współpracują ze sobą. Nauczyciel inspiruje do dyskusji poprzez dostarczanie np. autentycznych materiałów tj. oryginalnych dialogów, gazet itp., poza tym stwarza w grupie naturalne sytuacje sprzyjające do komunikacji nie tylko ustnej, ale również pisemnej.
Metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response) - powstała w Stanach Zjednoczonych za sprawą Jamesa Ashera. Według autora języka uczymy się poprzez przysłuchiwanie się i ruch fizyczny adekwatny do przekazywanych treści. Uczniowie nie muszą utrzymywać werbalnego kontaktu z nauczycielem, wystarczy, że wypełniają jego polecenia. Kolejnym etapem jest gotowość dzieci do wydawania poleceń swoim kolegom i koleżankom. Celem tej metody jest zintegrowanie pracy zarówno lewej półkuli mózgowej odpowiedzialnej za język i mowę, jak i prawej półkuli odpowiadającej za realizację ruchu fizycznego. Pobudzany jest zatem cały mózg, co wpływa na efektywność nauki.
Opisywana metoda obywa się bez podręcznika. Nauczyciel wykorzystuje aranżowane sytuacje, takie jak podróż, turystka, zdarzenia losowe, rozwiązywanie problemów, skupiając się na poleceniach. Są wybierane różne wręcz dowolne scenariusze.
Wykorzystanie metody w praktyce to: - ruszaj się gdy uczysz się języka obcego. Ucz się spacerując, biegając, jednocześnie można korzystać z odtwarzaczy audio słuchając lekcji.
Trwale zapisujesz język w swoim układzie nerwowym i podświadomości, dzięki czemu przyswajasz więcej, pamiętasz na dłużej
i jesteś w stanie używać języka swobodniej.
Metoda audiowizualna - wykorzystujemy nagrania dźwiękowe (audiobooki, dialogi, piosenki itp.), filmiki w celu uatrakcyjnienia zajęć. Naszym ulubionym narzędziem są zajęcia z wykorzystaniem piosenek, które po odsłuchaniu i wywodzeniu słownictwa - kończą się wspólnym odśpiewaniem piosenki, co powoduje, że całe wyrażania i zwroty utrwalają się w pamięci w sposób bardzo przyjemny i niezauważalny dla ucznia. Często muzykę łączymy z ruchem co jeszcze bardziej wzmacnia zapamiętywanie - Metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response).
Metoda dramy - udział w przedstawieniach teatralnych i odgrywanie scenek prowokuje do powtarzania i zapamiętywania wyrażeń w języku obcym. Stymuluje ucznia do nauki poprawnej wymowy oraz rozwija jego umiejętności komunikacyjne.
Metoda naturalna - zakłada, że kluczowe dla opanowania języka jest słuchanie wypowiedzi obcojęzycznych. Nauczyciel używa naturalnych zdań w naturalnym tempie i naturalnych sytuacjach, a jedyną pomocą w zrozumieniu jego wypowiedzi jest kontekst
i sytuacja, w której odbywa się rozmowa. Poprzez powtarzanie słuchacz uczy się języka obcego tak jak uczył się języka ojczystego.
Gry językowe - czyli nauka języków obcych przez zabawę, w trakcie której prezentacja struktur gramatycznych i słownictwa odbywa się mimochodem. Gry językowe są dobrane do tematu zajęć i poziomu słuchaczy. Mają na celu zmotywować ucznia do naturalnej interakcji, utrwalenia poznanego słownictwa i struktur gramatycznych. Dzięki licznym grom i zabawom językowym zajęcia stają się atrakcyjne, język obcy zostaje szybciej przyswajany, a nauka języka staje się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem!
Metoda fiszek - tworzymy własne fiszki, bawimy się wykorzystując je do nauki słówek. Zakładamy szkolne „fiszkoteki”. Ta metoda to idealny sposób na powtórkę nowopoznanych słówek. Uczniowie zapamiętują słówka szybciej i pamiętają je na dłużej.
Bajkoterapia w języku obcym - poprzez osłuchiwanie się z językiem, dziecko uczy się poprawnej wymowy, słownictwa i wyrażeń. Bajki i baśnie pobudzają wyobraźnie i kreatywność dzieci.
Using realia - czyli używanie w nauczaniu prawdziwych przedmiotów z otaczającego nas świata w celu wzmocnienia skuteczności nauki języka obcego. Autentyczne przedmioty są wykorzystywane do zobrazowania tematu i słownictwa. Kiedy uczeń dotknie, powącha i zobaczy dany przedmiot na żywo, to lepiej i szybciej zapamięta wyrażenie i słówka, których się uczy. Nasze zajęcia dzięki temu są bardziej interesujące, skuteczniejsze i przyjemniejsze!
Using multimedia – czyli wykorzystywanie materiałów zawierających tekst, grafikę, dźwięk i obraz wideo w dużym stopniu wspomagają słuchaczy na każdym poziomie edukacji. Jako szkoła pragniemy zapewnić najlepsze warunki dla kształcenia naszych kursantów, dlatego staramy się na bieżąco śledzić trendy w nauczaniu multimedialnym. Rozumiemy, że postęp technologiczny daje duże możliwości efektywniejszej i atrakcyjniejszej nauki języków obcych. Komputer, Internet, Tablice interaktywne oraz inne gadżety przydatne w nauczaniu języków obcych zadomowiły na stałe w naszej szkole „FALTER”.